112

Forsøg på bedrageri

En 78-årig kvinde fra Smørum anmeldte klokken 11.15, at hun dagen forinden klokken 15.40 var blevet ringet op af en mand, som oplyste, at han var ansat i en bank, og at der skulle være optaget et mistænkeligt lån i kvindens navn.

Manden bad kvinden om at udlevere sit betalingskort til en medarbejder, som senere på dagen ville dukke op på kvindens adresse. Kvinden meddelte dog manden i telefonen, at hun selv ville gå i banken og høre nærmere, hvorefter hun lagde røret på.

Flere borgere i Nordsjællands Politi er den seneste tid blevet kontaktet af personer, som udgiver sig for at være fra en offentlig myndighed eller en bank for at lokke personlige oplysninger og betalingskort med tilhørende information ud af borgerne. Nordsjællands Politi opfordrer til, at man ikke udleverer personlige informationer eller sine betalingskort til ukendte personer. Er man i tvivl om, hvorvidt en person reelt er ansat i den oplyste offentlige myndighed eller virksomhed, kan man bede om personens navn og derefter ringe til det specifikke ansættelsessted for at få dette be- eller afkræftet. Her er det vigtigt, at man som borger selv finder hovedtelefonnummeret til den pågældende offentlige myndighed eller virksomhed og ikke ringer tilbage til det nummer, som personen ringer fra eller oplyser.

Kommentarer