Ny skoletjeneste lokker Egedal-elever ud i deres lokale forhistorie
Undervisning behøver ikke altid foregå ved en tavle i et klasselokale. En ny satsning på skoletjenesten i Egedal betyder, at eleverne for eksempel kan prøve kræfter med fortidens håndværk og blive klogere på det liv, der blev levet i området i gamle dage.
Et nyt skoleår er netop begyndt, og med det er der også taget hul på pensum, der i alt fra madkundskab til historie skal liste ny viden ind i hovederne på små og store elever. Men det er ikke altid, at formler på en tavle og repetition fra en skolebog er den bedste måde at lære noget nyt. I Egedal kommune har man satset på en skoletjeneste, der med gratis forløb skal lokke elever og lærere fra klasselokalerne ud i virkeligheden, hvor man godt kan få beskidte hænder og ømme muskler.
For eksempel på Skenkelsø Mølle i Ølstykke, hvor børnene kan kværne korn til mel, som de skal bruge til at bage fladbrød over bål. Det er bare ét af de forløb, som kommunens nye skoletjeneste med den nytiltrådte historiker Ragnhild Clod Pedersen i spidsen udbyder på platformen www.skolenivirkeligheden.dk.
Hidtil er det frivillige, der har stået for skoleforløbene, men med ansættelsen af en historisk faglighed, der samtidig er dedikeret til at håndtere booking og kontakt til skolerne og til at udvikle og optimere forløbene, bliver undervisningen ude ”i virkeligheden” løftet til et nyt niveau. Og Ragnhild Clod Pedersen glæder sig til forhåbentligt at få endnu flere skoler på besøg.
”Som museum har vi jo både en stor lyst til og et ansvar for at formidle til et bredt publikum, men især skoleklasser er meget oplagte at få ind på et museum. Der har været mange begejstrede lærere og elever på de tre måneder, jeg har været her. Den gamle mølle fra 1800-tallet, som vi er bygget op omkring, er som et fortidsunivers, og det drager eleverne, fordi bygningen i sig selv er forunderlig at træde ind i. De er med det samme opmærksomme og nysgerrige og vil gerne vide mere. Og lærerne er begejstret over elevernes engagement,” fortæller hun.
Bygger videre på frivilliges indsats
Ragnhild Clod Pedersen tiltrådte stillingen lige før sommerferien, men havde et solidt forarbejde at bygge videre på. Møllens hold af frivillige har nemlig over flere år opbygget en række gode undervisningstilbud, som Ragnhild Clod Pedersen nu skal videreføre, udvikle og administrere. Og netop den store indsats, der allerede er lagt, er en stor hjælp, når hun nu skal stå i spidsen for en mere formaliseret skoletjeneste.
”Det er et fantastisk miljø at komme ind i med alle de frivillige. Jeg er uddannet historiker, men det betyder ikke, at jeg er ekspert i lokalhistorie eller møller. De frivillige her på møllen har akkumuleret en enorm viden om det, som museet her formidler, så det er en kæmpe gave for mig, at jeg bare kan stille mig op og spørge efter det, jeg har brug for. Nogle er gode til et håndværk, mens andre ved en masse om landbrug eller det praktiske, der er foregået her på møllen. Der skal jo både være det klassiske videns-element, men også det legende og undersøgende. Vi forsøger at gøre det så engagerende som muligt. Leg og læring skal gerne gå hånd i hånd,” fortæller Ragnhild Clod Pedersen.
Et løft til den lokale historieformidling
At kommunen nu styrker skoletjenesten, vækker glæde og stolthed hos Charlotte Haagendrup (M), der er formand for Egedals Kultur-, fritids- og erhvervsudvalg.
”Hver gang, vi stikker en spade i jorden, finder vi jo alt muligt spændende. Og når vi er så privilegerede, at vi har så lang og vidtstrakt en fælles historie, skal vi også sørge for at få den formidlet. Da er skoletjenesten en kæmpe hjælp. Jeg synes, det er så vigtigt at gøre vores børn interesserede i det, som du og jeg her i Egedal er rundet af.”
Hun fremhæver de frivilliges store indsats med at formidle Egedals lokalhistorie og glæder sig over, at kommunen med ansættelsen af Ragnhild Clod Pedersen kan sætte historieformidlingen i et endnu højere gear – til glæde for ikke bare børnene.
”Det, jeg hører fra skolelærerne er, at de får nogle børn med tilbage, som er meget interesserede i historien. Og som hiver deres forældre og familie med til de arrangementer, de frivillige foreninger afholder, fordi de rigtig gerne vil dele, hvor meget historie der er foregået lige uden for deres egen dør. Historien er ikke kun de store linjer, som bliver dækket i historietimerne. Derfor er jeg både glad for og stolt over, at vi nu har en skoletjeneste, som i endnu højere grad kan hjælpe lærerne med den lokale historiefortælling.”
Forløbene er rettet mod de forskellige alderstrin, og det er gratis for skolerne at tilmelde sig.
Alle forløb kan ses og bookes på www.skolenivirkeligheden.dk/egedal
Kommentarer