Samfund

Borgmester om idræts-rapport: Det skal ingen være tjent med

I en ny rapport fra Danmarks Idrætsforbund(DIF) indtager Egedal blot en 92. plads. Det får nu borgmesteren til at tage initiativ til et idrætsråd i kommunen. Ingen kan være tjent med en bundplacering og det skal se helt anderledes ud i næste måling, mener han.

Da den nye undersøgelse landede på borgmesterens bord, var det mildest talt ikke hvid røg der kom ud af borgmesterens kontor. Kommunen har nemlig en vision om, at være en af landets bedste når det kommer til at røre sig og motionere. Derfor har man da også vedtaget, at Egedal skal være en kommune, der lever efter reglen om fællesskab i bevægelse. Det er en vision, som borgmesteren ikke har tænkt sig at slippe.

– Jeg er virkelig ærgerlig over, at vi ligger i bunden af DIF’s undersøgelse af idrætsfaciliteter. Aktive borgere i idrætsforeninger og andre fællesskaber er noget af det værdigrundlag som Egedal kommune er gjort af. Den del der handler om vurderingen af idrætsforeningernes rammer og vilkår, kan jeg vist mildt sagt sige, at vi ikke er kommet i mål med. En bundplacering kan vi under ingen omstændigheder være tjent med. Jeg vil ikke acceptere, at vi næste gang er placeret på samme måde. Lige som med alle andre områder, hvor kommune og borgere arbejder tæt sammen, så tror jeg på at vi kan forbedre vilkårene væsentligt på dette område. Men vi skal gøre det i fællesskab, siger Egedals borgmester Karsten Søndergaard, og fortsætter.

Den lave placering i rapporten, får nu borgmesteren til at tage et nyt initiativ om et fælles råd for de Egedalske idrætsforeninger.

– Allerede ved konstitueringsforhandlingerne den 16. november vil jeg søge opbakning til at etablere et Idrætsråd her i Egedal. Et Idrætsråd, hvor politikere, foreninger og administration sammen kan arbejde med at prioritere investeringer, udnytte vores kapacitet bedst muligt og søge partnerskaber med blandt andet de landsdækkende organisationer om at udvikle idrætsfaciliteterne. Her skal alle typer idrætsgrene være repræsenteret sammen med medarbejderne og politikere for at lave den genopretningsplan som der er behov for. Jeg vil gå så langt, som til at garantere at den næste undersøgelse på dette område, ikke ser ud som denne. Det er vi ikke tjent med og det vil jeg ikke acceptere, siger borgmesteren.

Mange ting er igangsat i denne byrådsperiode

Selv om den dugfriske rapport fra DIF lader noget tilbage at ønske for idrætten i Egedal, så er der faktisk allerede taget flere initiativer, som er blevet igangsat.

– Heldigvis har vi i den nuværende byrådsperiode igangsat flere initiativer til gavn for idrætsområdet. Og så sent som i budgettet for 2022 har vi fremrykket anlægsinvestering på 13 mio. kr. til bl.a. idrætsanlæg. Det er dog ikke alle disse investeringer der kan mærkes endnu, fordi det tager tid at bygge, siger Karsten Søndergaard.

Egedal Kommune har da også i samarbejde med foreningslivet lavet en ny udviklingsplan for både kultur- og fritidsfaciliteter. Planen satser på at samle de eksisterende idræts og kulturcentre til store og attraktive kultur- og idrætstilbud, samt at udvikle aktivitetsmulighederne i naturen, som Egedal er så rig på.

– Jeg tager denne undersøgelse meget alvorligt. Vi har i den her byrådsperiode haft meget stor fokus på bedre skoler, nye daginstitutioner og et nyt plejecenter til borgere med demens. Alt sammen meget vigtige områder. Men I den nye byrådsperiode kommer vi til at have yderligere fokus på idræts- og foreningsområdet. Vi VIL have et fungerende idrætsliv i Egedal, hvor alle de frivillige ildsjæle kommer til sin ret. Vi skal huske, at Egedal Kommune har de sundeste borgere i hele Danmark. Sådan skal det fortsat være.

Byrådets initiativer på kultur- og idrætsområdet i indeværende byrådsperiode:

  • Ny håndboldhal.
  • Nyt multihus.
  • Renovering af kommunens atletikbane, og kunstgræsbaner.
  • Renovering af Stenløse Idrætsanlæg.
  • Forhindringsbaner i naturen og udendørs træningsanlæg.
  • Renovering af kulturhuse i Egedal.
  • Fremrykning af anlægsinvesteringer på 13 mio. kr.

Kommentarer